Lijnen, stoppen met roken, gezonder eten, zuiniger met geld omgaan, je minder druk maken om dingen… Het zijn allemaal goede voornemens. Wanneer we goede voornemens in gewoonten willen veranderen moeten we in actie komen en daarom worden er tv-programma’s in het leven geroepen waarin mensen elkaar of met behulp van een coach steunen om hun dieetdoelen te bereiken of zuiniger te gaan leven bijvoorbeeld. Maar je kunt je eigen coach ook gewoon als app downloaden als hulp om te blijven hardlopen of te stoppen met roken. Sommigen onder ons houden een blog bij of zoeken steun via social media.

Motivatie en oude patronen

Het vooruitzicht naar een verbetering van onze levensstijl geeft ons nieuwe energie en motivatie. Door (social) media en de mensen om ons heen worden we aangemoedigd om vol te houden. Vaak kan dit je een extra zetje geven maar als je eenmaal op de goede weg bent moet je jezelf blijven motiveren.

Het doorbreken van ingesleten gewoonten is voor veel mensen moeilijk en regelmatig vallen we terug in onze oude patronen. Onderzoek heeft in Amerika zelfs uitgewezen dat slechts 8 procent van de bevolking z’n Nieuwjaars voornemens daadwerkelijk verwezenlijkt.

Was je van plan om een aantal pondjes te verliezen maar heb je je dieet slechts een maand vol kunnen houden? Had je jezelf beloofd dat je meer planningen zou gaan maken en tref je jezelf weer in die bekende chaos van alledag aan? Wat het ook is dat je ervan weerhoudt om vol te houden: je bent niet de enige, het overkomt de besten onder ons en allemaal balen we ervan dat het ons wéer niet is gelukt.

Verder denken dan je doelen

Maar ik heb goed nieuws voor je: het doorbreken van patronen is makkelijker dan vaak wordt gedacht! Je hebt het compleet zelf in de hand en het begint bij vooruit denken.

Met vooruit denken bedoel ik: verder denken dan de doelen die je jezelf hebt gesteld. Het begint bij het begrijpen van wie je bent en de unieke beelden die zijn opgeslagen in je onderbewustzijn. Wanneer je eenmaal begrijpt hoe je onderbewustzijn werkt, zul je gaan inzien dat de verwezenlijking van je goede voornemens niet begint op 1 januari maar dat iedere nieuwe dag een nieuwe kans is. En dat die kans ook dusdanig groot is om je doel werkelijk te behalen en te kunnen blijven volhouden.

Met behulp van PMA leren we dat onze persoonlijke ervaringen die zijn opgeslagen in ons onderbewustzijn, ons dagelijks leven en functioneren enorm beïnvloeden en ons regelmatig dwarsbomen in het verwezenlijken van onze doelen.
Laten we beginnen met een eenvoudig voorbeeld.

Fietsen

Hoe voel je je wanneer je denkt aan de activiteit fietsen? Wat voor een beeld heb je daarbij? Kun je nu eens proberen om je dat beeld enkele ogenbikken voor de geest te halen? Veel mensen hebben als kind geleerd om te fietsen. Misschien herinner je je eerste fietslessen nog of fietstochten op zomerse dagen in je vakanties. Misschien is fietsen een moment van ontspanning voor jou – waarbij je je hoofd leeg kunt maken, een vorm van meditatie of gewoon een vorm van beweging waarbij je calorieën kunt verbranden. Al deze voorstellingen zijn voor veel mensen positieve, relaxte en vrolijke herinneringen die zijn opgeslagen in hun bewustzijn.

Maar wat als je een compleet andere ervaring met fietsen hebt? Wat als je als kind onderweg naar school bent aangereden? Wat als er pijn, angst en verdriet aan deze gebeurtenis kleven? De aanrijding wordt vaak wel herinnerd maar onderzoek heeft aangetoond dat men zich veel van de meest vervelende details van zo’n aanrijding niet bewust kan herinneren. En juist deze details van de nare gebeurtenis zijn gekoppeld aan negatieve gevoelens over fietsen die je in je onderbewustzijn hebt opgeslagen zonder dat je het weet! Daarom heeft dat wat je je er niet van kunt herinneren meer impact dan dat wat je je er wel van kunt herinneren.

Je lichaam ervaart daarentegen wel de uitvoering van de negatieve fysiologie als deze gegevens worden geactiveerd. Gedurende panieksituaties zoals het fietsongeluk, schiet ons lichaam in de zogenaamde vecht-vlucht modus. Dit ‘systeem’ is genetisch geprogrammeerd om ons te beschermen.

Bad clusters

Gedurende dit soort paniekmomenten wordt alles dat onze hersenen waarnemen verkeerd opgeslagen omdat ons lichaam zich volledig richt op zelfbescherming.
PMA noemt deze verkeerd opgeslagen informatie ‘bad clusters’.
Deze bad clusters bevatten informatie over het ongeluk die je je niet herinnert en veroorzaken dezelfde negatieve gevoelens die je ook hebt ervaren tijdens het ongeluk. Zo’n bad cluster kan op de meest onverwachte momenten worden geactiveerd, daarom ervaar je een gevoel dat niet past bij de situatie waarin je op dat moment verkeert.
Omdat de gevoelens van een bad cluster altijd negatief zijn zul je de huidige waarnemingen ook negatief gaan beoordelen. Door deze plotselinge stemmingswisselingen wordt dat gezellige feestje ineens niet meer leuk, of die man die je zo mocht wordt ineens een vervelend of verdacht figuur.  Met andere woorden, geactiveerde bad clusters kunnen in hoge mate je dagelijkse beoordelingen en beslissingen op een vervelende manier beïnvloeden.

(Voor meer informatie over wat bad clusters zijn lees je: Hoe gebeurtenissen uit het verleden ons heden negatief beïnvloeden en Paniekaanvallen: Hoe de fundering van een paniekaanval wordt gelegd)

Met het verstrijken van de jaren heb je je interesse in fietsen verloren en vermijd je het zelfs. Je weet dat je niet meer wilt fietsen maar je begrijpt niet WAAROM je dat niet wilt. De reden ligt in de oorspronkelijke negatieve ervaring.

Even weer terug naar het nu

Je echtgenoot en kinderen houden ervan om te mountainbiken en ze willen dat je een keer met ze meegaat. Jouw voornemen voor het nieuwe jaar is om dit inderdaad te gaan doen. En je wilt ook naar de sportschool om er een paar pondjes af te trainen. Terwijl je intentie oprecht is worden er terwijl je met deze nieuwe activiteiten begint, onbewust allerlei gevoelens van angst en gevaar geactiveerd die samenhangen met je bad cluster en van de goede voornemens die je aan het begin van het jaar hebt gemaakt komt niets meer terecht.

Onderbewust vergelijkingsmateriaal dicteert je toekomst

Alleen al het weten dat dit de reden is waarom je dit doel niet hebt bereikt is erg zinvol en kan je helpen maar het begrijpen WAAROM en vooral wat jij er aan kunt doen, is zeker net zo belangrijk. De motivatie betreft het bereiken van je doelen is simpelweg een emotie die deel van je fysiologie uitmaakt.

Het boek ‘Innerlijke Macht’ beschrijft fysiologie als ‘het totaal van alle fysieke en energieke processen in ons lichaam die het mogelijk maken voor ons om in leven te blijven’. Terwijl 10 tot 15 procent van onze fysiologie genetisch is wordt maar liefst 85 tot 90 procent bepaald door onze voorgaande ervaringen in ons onderbewustzijn, in PMA termen ‘vergelijkingsmateriaal’ genoemd.

Ons brein gebruikt dit vergelijkingsmateriaal om alle informatie te verwerken die door onze zintuigen zijn opgepikt. Je zult nu begrijpen dat we bepaalde activiteiten (zoals fietsen in ons voorbeeld) vermijden om onszelf te beschermen tegen negatieve emoties en om te voorkomen dat de onderliggende beelden die hieraan kleven naar boven komen.

Ook al heb je de intentie om te gaan fietsen, als de negatieve emoties van het originele incident worden getriggerd, kan je doel niet bereikt worden. Je brein zal het simpelweg niet toestaan. Kun je je voorstellen wat je kunt bereiken wanneer deze vervelende triggers voorgoed zijn verdwenen? Dit geldt natuurlijk niet alleen voor onderdrukte gedachten over fietsen. Dit simpele voorbeeld kan worden toegepast op alle doelen die je rationeel gezien wilt bereiken maar die voor een (voor je bewustzijn onduidelijke) reden, nooit toegepast konden worden.

Verwijder je blokkades

Het goede nieuws is dat dit niet zo hoeft te blijven. Er is een belangrijke wetenschap die het je mogelijk maakt om deze blokkades te verwijderen. Zonder deze negatieve verbindingen zijn de mogelijkheden eindeloos! In het boek ‘Innerlijke Macht’ kun je leren hoe je deze gebeurtenissen die als negatief zijn opgeslagen en ‘bad clusters’ worden genoemd, kunt opsporen en ze op zo’n manier kunt omzetten dat je in staat bent je doelen die je altijd wilde bereiken kunt behalen. De kracht ligt geheel in jouw handen om het leven te leiden dat je altijd voor je zag. 

Een leven zonder grenzen… is dat niet wat we allemaal willen?
Je verdient het!

Ingrid Schabbing
PMA Master Coach
Director of Coaching at the PMA Institute
Ingrid@PMAMinded.nl 

image

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Je winkelwagen