Een vriendin van me heeft een oudere zus, ze heet – laten we haar Veronica noemen. Toen Veronica het huis uit ging, huurde ze een leuk appartementje even buiten de stad en mijn vriendin en ik gingen vaak bij haar langs. We hadden vaak ‘schilderfeestjes’. Dan veranderden we de kleuren in haar huis, want Veronica wist (niet) wat ze wilde. Ze koos dan steeds weer nieuwe kleuren voor haar muur en ze had nooit de juiste kleur voor ogen. Maar ondanks al het werk dat dit kostte hadden we altijd lol. We lachten de hele avond, bakten koekjes en hadden we een hoop plezier met ‘geheime vrouwenpraatjes’.

Veronica was een goed mens. Ze was altijd behulpzaam en zorgzaam en probeerde meestal van alles het beste te maken. En dan heb ik het nog niet eens over die heerlijke koekjes die ze altijd voor ons bakte, die zal ik nooit vergeten.

Maar het meest intrigerende van Veronica was dat ze, hoewel ze een leuk en aardig mens was, voor mij (toen) ook nogal onvoorspelbaar was. Ze had van die ‘stemmingswisselingen’ die iedereen de kamer uit joegen (waarbij we wel snel wat koekjes meenamen, want we wisten dat dit wel even kon duren). Het ene moment was ze goedlachs en genoot ze, het andere moment – weg. Dan werd ze ‘gegrepen’ door een kruimel die op de grond was gevallen, of een klein verfspettertje dat zijn weg naar een tegel had weten te vinden. Voor ons was dat zo verwarrend: dat ze het ene moment lachte om zo’n spatje en het andere moment om datzelfde spettertje volkomen UIT HAAR DAK ging.

Nu weet ik dat een hoop vrouwen zulke plotselinge veranderingen van hun humeur wel kennen. En ik weet dat stemmingswisselingen voor velen zo moeilijk te begrijpen zijn omdat er geen logische aanwijsbare reden is (voor de buitenstaanders). Het lijkt wel alsof de energie in de omgeving ineens veranderd is.

Maar er is wel degelijk een reden waarom Veronica zo ‘onvoorspelbaar’ overging van zo’n fijn moment naar een negatieve uitbarsting. Het is niet dat ze nou voor zichzelf besloot van: ‘Hé, laat ik eens even lekker uitbarsten, want dat voelt zo lekker!’ Nee, ze reageerde omdat ze dingen waarnam die bepaalde ingrediënten van een van haar bad clusters in haar onderbewuste brein activeerden. (denk aan het voorbeeld van Marla in de dierentuin).

Ik weet dat het moeilijk kan zijn om in de omgeving te zijn van iemand die van die stemmingswisselingen heeft. Hoewel ze bij mij niet vaak voorkomen, vind ik het al moeilijk om bij mezélf in de buurt te zijn als ik er eentje heb.  Maar: weet dat je er overheen kunt komen. Dat je zelfs anderen kunt helpen. Gewoon door een paar PMA-vragen te stellen, waardoor ze zo uit hun ‘toestand’ breken.

De alom aanvaarde verklaringen voor de oorzaak van stemmingswisselingen zijn:

–       Ze zijn het gevolg van stressvolle of onverwachte situaties in het dagelijks leven.
–       Ze zijn het gevolg van een ongezond dieet of levenspatroon, van medicijnmisbruik, hormoonschommelingen, hyperactiviteit en ADHD. (Voor Veronica gold niets van dat alles.)

De behandeling is een boeiende cocktail van medicijnen, oefeningen, behandelingen, afleiding (TV kijken of lezen) en Cognitieve Gedragstherapie. Dat komt neer op leren hoe je jezelf kunt kalmeren of oppeppen, een proactieve benadering van het managen van je stemmingen en je gevoel van zelfvertrouwen.

Alleen, dit neemt de ware oorzaak van deze stemmingswisselingen niet weg. Ik wil je graag uitleggen wat de werkelijke oorzaak van stemmingswisselingen is en hoe deze voor 100% worden veroorzaakt door informatie die verkeerd is opgeslagen in je onderbewustzijn.

Er waren verschillende elementen van dat ‘schilderfeestje’ (die echt bij Veronica horen) die haar plotselinge veranderingen van haar stemming activeerden – heel gewone dingen, en dat is waarom anderen ze nooit zagen aankomen. Maar specifieke elementen in de kamer, zoals de muziek, de kleuren van de verf, de lichaamshouding van de anderen, het soort koekjes (en de lijst gaat nog verder), ergens zijn opgeslagen in Veronica’s onderbewustzijn: als een bad cluster. En zodra een aantal van zulke elementen zich tegelijk voordoen, begint ze dat in haar lichaam te voelen. En dat verandert razendsnel haar stemming.

 

In een van mijn vorige blogs gaf ik uitleg over ‘bad clusters’ in je onderbewustzijn. In deze post laat ik het even bij die uitleg. Maar ik zal je meenemen op een oefening die jou zal helpen in een oogwenk over je eigen stemmingswisselingen heen te komen!

De oefening die we gaan doen is een onderdeel van de basisaanpak van de PMA-techniek. Je kunt die gebruiken voor elk negatief gevoel dat plotseling bovenkomt. Dat kan irritatie zijn, of boosheid, jaloezie, verdriet, depressie en heel veel andere vervelende gevoelens die je zo snel mogelijk te boven wilt komen.

Deze oefening is heel simpel – tenminste: als je niet bang bent voor jezelf.

Laten we meteen beginnen:

OEFENING

  • Let erop WANNEER je precies voelde dat je goede humeur plotseling veranderde.
  • Wat zag je, rook je, proefde je of raakte je aan dat je niet prettig vond, een paar seconden eerder?
  • Begin nu niet te dénken. Ga alleen naar dat eerste moment dat bovenkomt, net voordat je humeur veranderde.
  • Focus op dat moment.
  • Welk specifieke gedeelte van dat moment vond je niet prettig?
  • Is het iets wat je ziet, hoort, ruikt, proeft of voelt?
  • HEEL BELANGRIJK: DENK NIET! Maar let op je lichaam! Je lichaam zal het je meteen vertellen. Hoe? Door het negatieve gevoel dat je al had sterker te laten worden.
  • Focus nu op dat specifieke detail in dat moment. Is het iets wat je ziet, hoort, ruikt, proeft of voelt?
  • Wanneer je duidelijk voelt welk specifieke detail het is dat je negatieve gevoel intenser maakt, focus je op dat detail.
  • Als je op dat specifieke detail focust: wat doet dat met je gevoelens? Wordt het erger? Fantastisch! Je zit op het goede spoor en bent er bijna.
  • Wat is het precies dat je voelt? Probeer dat gevoel niet te omschrijven door er een etiket op te plakken, maar: WAAR in je lichaam voel je WAT? Let op zelfs de kleinste veranderingen in je gevoelens.
  • Focus nu op alleen dat specifieke detail dat je niet leuk vond en word je volledig bewust van hoe dat je laat voelen.
  • Sta nu je brein toe spontaan te komen met welke herinnering het maar wil.
  • Wat is de eerste herinnering die spontaan bovenkomt? (Het kan van alles zijn! Het hoeft helemaal niet logisch te lijken op dit moment WAAROM nu juist deze herinnering bovenkomt. Laat het gewoon toe en duw het niet weg!)
  • Wat is overheersend in de herinnering die net bovenkwam?
  • Deze herinnering is ons volgende punt van vertrek en we gaan nu het vorige proces herhalen.
  • Dus vraag jezelf weer: Wat is het in deze herinnering dat het meest negatieve gevoel in mijn lichaam veroorzaakt?
  • Wanneer je lichaam je vertelt wat dat moment is (onthoud: niet denken!), focus je op dat moment.
  • Vraag jezelf af: wat is het dat ik het meest vervelend vind in dat moment waardoor mijn negatieve gevoelens sterker worden?
  • Wanneer je het detail van die herinnering hebt gevonden dat het meest belangrijk voor je voelt, focus dan op dat detail en sta het gevoel dat hiermee wordt geactiveerd volledig toe. Je staat het net zolang toe tot er SPONTAAN een nieuwe herinnering bovenkomt.

Merk je dat je gevoelens intenser worden door te focussen op dit moment en detail?
Deze korte oefening helpt je te ervaren hoe je onderbewuste brein vergelijkingsmateriaal gebruikt waar je je normaal niet bewust van bent. Je onderbewustzijn verwerkt gemiddeld zo’n miljoen keer meer gegevens dan waar je je ooit bewust van wordt. Als het dit niet zou doen, zou je geen bewustzijn hebben! De ‘spontane’ herinneringen die je zojuist zag zijn een deel van het onderbewuste vergelijkingsmateriaal. De gevoelens die ermee verbonden zijn, veroorzaken je specifieke stemmingswisseling.

De meeste mensen die deze oefening doen, voelen zich direct beter, gewoon door de vele verbindingen die je onderbewustzijn door dit nieuwe inzicht heeft gelegd. Sommige mensen die deze oefening proberen, voelen misschien juist dat hun negatieve gevoelens meer intens zijn geworden na deze eerste twee rondes. Misschien zeg je dan wel: ‘O, nou, geweldig hoor! Dank je wel, Ingrid, nu voel ik me nog rotter dan eerst!’ Maar nee! Nee, ik laat je niet zitten. Het gevoel dat je nu hebt vertelt je namelijk juist dat je op het goede spoor zit. En dat het enig wat je hoeft te doen is de weg vervolgen om een home run te maken!

En nogmaals, je hoeft het niet in je eentje te doen, ik zal je voorzien van de juiste gereedschappen. Daarmee komen we op de kern van wat PMA is. Ga nu door met deze oefening en blijf doen wat we hiervoor hebben gedaan, totdat…… een spontane herinnering bovenkomt die je nooit eerder bewust hebt gehad. Maar je lichaam gaf je er wel al die tijd de signalen van.

En je hebt het volkomen bij het juiste eind als je zegt dat dit technisch gezien geen ‘herinnering’ is. Het is de inhoud van een bad cluster en een bad cluster is geen ‘herinnering’! Deze bad cluster is de basisoorzaak van je stemmingswisseling. Wanneer dit plaatje (gebeurtenis) naar boven komt in je bewuste brein, voel je onmiddellijk hoe het negatieve gevoel wordt weggespoeld. Je kunt her vergelijken met een rugzak vol zware stenen die je plotseling niet meer hoeft mee te dragen. Nu heb je de vrijheid om zelf te beslissen wat je wilt doen met je herwonnen energie.

Het fantastische van dit proces is dat een bad cluster daarna een bewuste herinnering is geworden en nooit meer een negatieve stemming zal veroorzaken! Dat komt doordat

de inhoud van de bad cluster eerder niet correct was geanalyseerd en daardoor verkeerd was opgeslagen. Maar het PMA-proces maakt er een bewuste herinnering van. Daardoor wordt deze wél geanalyseerd en goed opgeslagen in je bewustzijn. En weet je wat nog mooier is? Dat je door de negatieve energie van de Bad cluster om te vormen allerlei psychosomatische klachten kunt verhelpen. Hoofdpijn, buikklachten, depressie, verslavingen, chronische vermoeidheid en vele, vele andere problemen.

Dit proces kan zo veel of zo weinig tijd vergen als je zelf wilt. Maar het belangrijkste om te onthouden is: Je algehele gevoel van welzijn hangt voor 100% af van een correcte onderbewuste communicatie tussen eerder opgeslagen informatie en huidige waarnemingen en dat daardoor gegevens (uit bad clusters) kunnen worden geactiveerd die je je niet kunt herinneren maar beladen zijn met krachtige negatieve emoties. Zodra deze verkeerd opgeslagen gegevens alsnog onder de aandacht komen van je bewuste brein, zal het onderbewuste deze daarna in een fractie van een seconde correct gecodeerd opslaan. En zelfs medische problemen waarmee je (jarenlang!) geworsteld hebt zullen onmiddellijk verdwijnen.

Ingrid Schabbing
PMA Master Coach
Director of Coaching at the PMA Institute
Ingrid@PMAMinded.nl 

image

 

 

 

One response to “Stemmingswisselingen: Hoe kom je er aan, hoe kom je er af?

  1. Jeetje , erg interessant…
    Maar te veel lees voer voor iemand met add pfff ?
    Ben er net achter gekomen dat ik ook stemmingswisselingen heb en dat t erg verwarrend en moeilijk is voor je mede mens . Wat je schrijft over je vriendin, een verf spatje , dat had ik kunnen zijn.
    Tanks voor je voorbeelden , ik ga verder op onderzoek, voor mezelf, naar mezelf, voor m’n gezin ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Je winkelwagen