Het leven kan zwaar zijn soms. Het lijkt of er zo veel te doen is en zo weinig tijd om het te doen. Allerlei verantwoordelijkheden als werk, de zorg voor ons gezin, en over het algemeen zorgen dat de mensen in onze omgeving gelukkig en tevreden zijn. Met al die verantwoordelijkheden kunnen we zomaar vergeten ervoor te zorgen dat we zelf gelukkig en tevreden zijn.

Voor een hoop mensen, beginnen de zware tijden op het moment dat de ‘donkere’ wintermaanden komen. Grijs weer, kou, regen, gebrek aan kleurige bomen en bloemen: het activeert een humeur waardoor ze zich verre van gelukkig voelen.

Wanneer je daar met anderen over praat, en vertelt dat je in die maanden allerlei symptomen van depressie ervaart, zoals irritaties, apathie, slapeloosheid of juist de behoefte om te veel te slapen, hoofdpijn, gebrek aan energie of gewoon je down voelen. Doordat je niet genoeg tijd voor jezelf uittrekt, nemen die vreselijke symptomen alleen maar toe.

Als je aan dat soort gevoelens lijdt, is het volkomen begrijpelijk dat je kracht tekort komt om je op iets anders te focussen dan je dagelijkse taken. Zelfs leuke dingen doen kan voelen als een last. Die gevoelens van uitputting kunnen erger worden als je niet genoeg vrije tijd uittrekt voor jezelf!

Of je nu down bent of het gevoel hebt dat je zo druk in je hoofd bent dat je gewoon niet tot rust kunt komen, het is belangrijk – zowel voor jezelf als voor je omgeving – dat je een time-out neemt om je batterij weer op te laden.

Dan is de vraag natuurlijk hoe je tijd voor jezelf kunt vrijmaken als je al zo druk bent met zorgen voor alles en iedereen om je heen?

Laten we beginnen met een paar kleine stappen die al een heel groot verschil in je dagelijkse leven kunnen maken.

Een paar basistips om een time-out voor jezelf te nemen

  • De eerste stap is beseffen dat ‘ik-tijd’ een prioriteit moet zijn. Om op je best te zijn en anderen te helpen, moet je eerst zelf gezond en in balans zijn.
  • Maak elke dag tijd voor jezelf, gewoon voor jou, al is het maar 15 minuten, door deze tijd een essentieel deel van je dag te maken. En door te beseffen dat je het verdient om die time-out te nemen.
  • Kies iets wat je leuk vindt om te doen, of het nu een boek lezen is of een stukje wandelen of een bad nemen. Gebruik de tijd die je voor jezelf apart hebt gezet om een van je favoriete bezigheden te doen.
  • Loop door je prioriteiten heen, je weet wel: die dingen waarvan je denkt dat je ze echt moet doen. Evalueer wat daarvan echt belangrijk is. Je hoeft niet in elke commissie te zitten of tegemoet te komen aan iedere persoon die al je tijd opeist. Door voor jezelf uit te maken wat werkelijk belangrijk is, kun je tijd vrijmaken om jezelf weer op te laden.
  • Begin een hobby, zoals uit eten gaan of naar je favoriete muziek luisteren of jezelf op een massage trakteren – en ontdek een andere manier om tegemoet te komen aan je eigen behoeften. Een doel hebben waar je werkelijk met liefde naartoe werkt, kan een enorm verschil maken in je leven.

 

Door een time-out te nemen, kun je sommige symptomen van depressie tijdelijk verminderen. En ik zeg tijdelijk omdat de onderliggende oorzaken van de redenen WAAROM je die depressieve symptomen hebt nog gewoon bestaan!

En maak je geen zorgen, ik zal je in een van mijn volgende blogs de middelen geven om van de verborgen onderbewuste programma’s af te komen die deze symptomen van depressie veroorzaken.

Maar in deze blog wil ik je een paar algemene gereedschappen geven waarmee je die negatieve gevoelens kunt kalmeren. Die broodnodige time-out kan helpen alles weer in het juiste perspectief te zien.

Maak het nemen van een time-out een routine voor jezelf. Je bent het waard om het beste uit je leven te halen wat mogelijk is. Begin dus met waardevolle tijd uit te trekken voor jezelf.

Ingrid Schabbing
PMA Master Coach
Director of Coaching at the PMA Institute
Ingrid@PMAMinded.nl 

image

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Je winkelwagen