Herinner je die betrouwbare ‘vriend’ uit mijn vorige blog? Het ging hierbij over ons vriendmechanisme, een genetisch beschermingsmechanisme dat ons beschermt tegen pijn. Maar juist daardoor zijn er ook situaties waarin het effect van z’n genetische beschermingsprogramma zich tegen je keert.

 

Een moeizame realisatie van je doelen

Je weet goed hoe je jouw doelen kunt bereiken maar op de een of andere manier pakt het nooit zo uit zoals jij voor ogen had omdat er je altijd wel iets in de weg staat. Is dit herkenbaar voor je? Wanneer het op onze gevoelens aankomt houden we onszelf vaak voor de gek. Dit doen we niet bewust. Ons vriendmechanisme zet misleidende geloofssystemen in en dat gebeurt allemaal vanuit ons onderbewustzijn.

Ik zal je wat meer over de werkwijze van onze vriendmechanisme uitleggen zodat je inzicht krijgt hoe je deze belemmerende processen kunt veranderen in overtuigingen die wel in je voordeel zijn. Hiermee krijg je effectieve tools die je zullen helpen om je doelen sneller te bereiken!

Maak jij ook wel eens beslissingen waarvan je je later afvraagt waarom je die keuze hebt gemaakt? Of ga je wel eens akkoord met een voorstel terwijl je liever nee had gezegd?
Veelgehoorde opmerkingen achteraf zijn dan vaak: ‘Het voelde alsof het me overkwam’,  en: ‘Voordat ik er erg in had verloor ik de focus op de doelen die ik voor ogen had/heb’.

Hoewel je eerste gevoelsimpuls op het moment suprême ‘nee’ was, leek je beslissing om het wel te doen de meest logische en het beste besluit passend bij die gebeurtenis.

Maar zoals ik hierboven al schreef, is er geen sprake van een bewust proces van afwegingen maken.

De werkelijke reden waarom je deze saboterende geloofssystemen hebt gevormd die zo ‘juist’ voelden op dat moment, is de activatie van jouw bad clusters. Wanneer bad clusters actief zijn geworden zetten ze de activiteiten van het vriendmechanisme in gang. Deze activiteiten vormen als het ware een tijdbom die je functioneren flink in de weg kan zitten. En wie wil er nu rondlopen met een tijdbom in z’n lichaam als er een simpele oplossing is om deze onschadelijk te maken?

 

Bad cluster

Om deze tijdbom van zijn negatieve lading te ontdoen is het van essentieel belang om de bad clusters te identificeren. Zoals ik in mijn voorgaande blogs al vertelde kun je deze zelf opsporen en ontdoen van hun negatieve lading. Hierdoor komt er verborgen energie vrij waardoor je je doelen moeiteloos kunt bereiken.

Als je details waarneemt die ook aanwezig zijn in een bad cluster dan zal dit bad cluster geactiveerd worden. Het effect daarvan is dat je dezelfde negatieve gevoelens in je lichaam zult voelen als gedurende de ervaring uit je verleden waarin de bad cluster is gevormd. Nu komt ‘onze vriend’ in actie want deze wordt geactiveerd wanneer onplezierige of niet gewenste gevoelens naar boven komen. De manier waarop het reageert hangt af van hoe je het gedurende de originele bad cluster situatie hebt geprogrammeerd. Eigenlijk voert je vriendmechanisme simpelweg uit wat je in het verleden hebt geprogrammeerd. Het goede nieuws is dat je het dus ook weer kunt herprogrammeren.

Ons vriendmechanisme handelt op twee specifieke manieren:
1. door je van misleidende overtuigingen te voorzien.
2. door rituelen uit te voeren.

Ik zal je een voorbeeld geven.

Niet zo’n leuk feestje
Stel je bent op een feestje bij vrienden waar veel mensen zijn uitgenodigd die je niet kent. Opeens vraagt iemand je iets dat een pijnlijke herinnering bij jou activeert.

Het is een onderwerp dat je doorgaans probeert te vermijden want iedere keer als dit onderwerp door je hoofd schiet raak je overvallen door je emoties.

De persoon die het ter sprake bracht heeft overduidelijk niet in de gaten dat je het onderwerp probeert te vermijden door je ontwijkende antwoorden en lichaamstaal (zucht!) en blijft maar doorpraten.

Je voelt de drang om directer te reageren omdat je echt niet over dit onderwerp wilt praten. En dan komt je vriendmechanisme om de hoek kijken met overtuigingen als: Het is onbeleefd om weg te lopen, of: Als ik laat merken dat ik niet over het onderwerp wil praten dan denken ze dat ik zwak ben, of iedere andere overtuiging die je er van weerhoudt om een einde aan dit gesprek te maken.

Dus je volgt je overtuigingen, houdt de schijn op, blijft staan en luisteren en je hoopt dat de emotie die je op voelt komen zal verdwijnen. Maar hoe hard je ook je best doet, je gevoelens intensiveren en je kunt de tranen die op komen zetten niet tegenhouden.

Kun jij je een situatie herinneren die gelijk is aan dit voorbeeld? Wanneer je in gedachten weer teruggaat naar deze situatie en je je afvraagt wat je moet doen om je tranen tegen te houden, wat is dan het eerste dat er in je opkomt? Herken je dit gedrag van andere, soortgelijke situaties?

Iedereen ontwikkelt in zijn leven mechanismen om ongewenste emoties te onderdrukken. Elk persoon heeft hiervoor zijn eigen rituelen en specifieke gedragspatronen. Om dit beter te begrijpen zal ik je dit laten ervaren door middel van een oefening. Houd in je achterhoofd dat je deze rituelen/gewoonten zelf hebt ontwikkeld om zo ver mogelijk uit de buurt van de pijn te blijven. Door je bewust te worden van deze patronen, krijg je de mogelijkheid om ze op permanente basis in positieve zin te veranderen, zodat ze je energie geven in plaats van kosten. Hoe mooi is dat?

 

Een kleine oefening!

Ga in gedachten terug naar een situatie waarin je een ongewenste emotie voelde stijgen naar een niveau waarin het echt onprettig voor je werd en probeer deze situatie te herbeleven zodat je je weer bewust wordt van deze gevoelens.

Nu laat je dit gevoel toe zonder het te onderdrukken.

Stel jezelf dan de volgende vragende:
*Wat doe je met je ogen wanneer je voelt dat er tranen omhoog komen?
*Knijp je ze samen of begin je sneller te knipperen?
*Begin je te staren of rond te kijken, naar boven en naar beneden?
*Als je dat doet wat is dan het detail in je omgeving of dat wat je voelt in je lichaam, waar je je het liefst op focust
*Wat gebeurt er met je ademhaling?
*Wordt deze dieper of minder diep?
*Houd je je adem in of begin je sneller te ademen?
*Wat doe je met je handen?
*Laat je ze hangen of maak je een vuist?
*Beweeg je je handen of speel je met je kleding of een ander object?
*Wat zeg je tegen jezelf wanneer je deze emoties voelt?
*Zoiets als: ‘niet nu’, ‘ik voel niets’, ‘niet huilen’, ‘ik moet me niet aanstellen’,  ‘het is zo   voorbij’ of ‘ik ben toch geen baby’?

 

Word je bewust van je geloofssystemen

Dit zijn slechts een aantal van de vele rituelen en gedragspatronen van je geloofssystemen die je vriendmechanisme kan gebruiken om ongewenste gevoelens te onderdrukken. We hebben veel remmende geloofssystemen gecreëerd gedurende ons leven maar slechts weinig mensen zijn zich hier bewust van. En zolang je je er niet bewust van bent kun je ze ook niet veranderen. Om te vermijden dat geactiveerde bad clusters gezondheidsproblemen creëren of dat je toekomst geschaad wordt door verkeerde beslissingen, is het van belang je bewust te worden van deze gedragspatronen en rituelen. Ze helpen je om de inhoud van je bad clusters op te sporen en voor altijd onschadelijk te maken.

Je gedragspatronen en vriendrituelen die je ongewenste emoties onderdrukken zijn uniek want ze zijn altijd gebaseerd op persoonlijke ervaringen uit jouw leven. Besef dat je overtuigingen worden aangestuurd door geactiveerde bad clusters en dat ze je helaas nooit dienen.

Er lijden veel mensen aan overtuigingen die hen onnodig beperken in hun leven zoals: ‘Ik ben niet goed genoeg’ of ‘dit zal nooit lukken’, of ‘niemand houdt van me’, enz.

Je vriendmechanisme voert ze uit om je zo comfortabel mogelijk te laten voelen.

Maar om dat te doen kan het alleen eerder geïnstalleerde geloofssystemen activeren met rituelen en gedragspatronen die je ooit al eens eerder hebt gebruikt om je op je gemak te voelen.

Gezien het kalmerende effect van dit mechanisme is het als een goede vriend omdat het je altijd zo ver mogelijk van de pijn weghaalt. Maar het mechanisme raakt uit balans wanneer geactiveerde bad clusters in beeld komen. Hoewel je je niet bewust bent van de content van bad clusters, zul je negatieve gevoelens in je lichaam ervaren wanneer een bad cluster is geactiveerd.

 

Activatie van je bad cluster

Deze activatie kan op elk moment en in iedere situatie plaatsvinden. Het enige wat hiervoor nodig is zijn de huidige observaties van soortgelijke details zoals kleuren, objecten, woorden, geluiden, geuren, gezichtsuitdrukkingen, aanraking, etc. die ook opgeslagen zijn in een bad cluster.

Dit betekent dus dat zelfs een prettige gebeurtenis (zoals een feestje) de inhoud van een pijnlijk bad cluster in je onderbewuste kan activeren. Dit creëert een probleem! Waarom? Omdat de geactiveerde negatieve gevoelens op geen enkele manier passen bij de situatie waarin jij nu verkeert (zoals op een leuk feestje zijn).

Nu wordt je vriendmechanisme enorm creatief om jezelf te ‘verkopen’ waarom je deze negatieve gevoelens (stemmingswisselingen) voelt. In dit creatieve proces van het vriendmechanisme komen we met allerlei soorten onjuiste overtuigingen (geloofssystemen) om te verklaren waarom we ons op dat moment ‘plotseling’ zo vervelend voelen. Ik zal je nog een voorbeeld geven.

 

Misselijk

Stel voor je bent op een bijeenkomst en van het ene op het andere moment voel je je erg misselijk. Je probeert anders te gaan zitten, rechterop, neemt een slok water en hoopt dat de misselijkheid weg zal gaan. Als deze trucjes (rituelen) niet werken zullen je overtuigingen snel in werking treden. Zonder dat je er erg in hebt ‘overtuigt’ je vriendmechanisme je met de meest ‘redelijke’ en ‘logisch’ klinkende geloofssystemen om je vervelende gevoel te verklaren en je daarmee gerust te stellen.

Dit soort overtuigingen hebben altijd het doel om je van het echte probleem weg te leiden: de pijnlijke inhoud van je bad cluster die je misselijkheid werkelijk veroorzaakt.

Om je weg te houden van de werkelijke oorzaak kan je vriendmechanisme op de proppen komen met overtuigingen als:
– Het komt door de temperatuur in de kamer, het is veel te warm hier.
– Ik had niet moeten gaan eten voor ik hier kwam.
– Ik word altijd misselijk wanneer ik nerveus ben.
– Ik denk dat ik griep krijg.

Je probeert met het uiten van deze overtuigingen een verklaring te vinden waarom je je misselijk voelt en daarmee stel je jezelf op je gemak. Het maakt daarbij niet uit of de overtuigingen onjuist zijn, als ze je maar weghalen van de werkelijke oorzaak: de inhoud van de geactiveerde bad cluster.

Terwijl jij denkt dat je het probleem hebt opgelost, met overtuigingen die voor jouw doen zo ‘logisch’ en zo ‘passend’ klinken, heb je de werkelijke oorzaak juist verder van je bewustzijn afgeduwd. Het destructieve is dat deze schijnovertuigingen de ware reden verhullen waarom je je plotseling zo naar voelde.  Je lichaam wil je iets duidelijk maken en jij bent de enige die kan beslissen om ernaar te luisteren. Door je bewust te worden hoe je brein het vriendmechanisme creëert, heb je de mogelijkheid om hier blijvend verandering in aan te brengen en de werkelijke veroorzakers van overtuigingen en negatieve gedragspatronen permanent op te ruimen!

 

Innerlijke Macht

In een van mijn volgende blogs wil ik je graag toelichten hoe deze gevoelens en rituelen saboterende geloofssystemen creëren.

Als je niet kunt wachten en meer over dit onderwerp te weten wilt komen raad ik je aan om het boek Innerlijke Macht van Joop Korthuis te lezen. Hierin vind je meer informatie over dit proces. Wanneer je het proces begrijpt zal het je tools geven om je leven positief te veranderen. Als je vragen hebt laat het me dan weten. Ik wil je graag helpen om te ervaren hoeveel meer je uit je leven kunt halen.

Ingrid Schabbing
PMA Master Coach
Director of Coaching at the PMA Institute
Ingrid@PMAMinded.nl 

image

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Je winkelwagen